No stress. We gebruiken geen cookies. Tenzij die van Google, maar enkel als je daarmee akkoord gaat. Bekijk eventueel eerst even het privacybeleid.

Ik ga akkoord ik ga niet akkoord.

Contact

Geautomatiseerd aankoopbeheer via een digitaal platform voor Mr. Georges

Mr. Georges is een nieuw traiteurconcept dat supermarktketen Delhaize uitrolt in zijn eigen Belgische filialen. Het aankoopbeheer digitaliseren en automatiseren was een cruciale stap in het ambitieuze groeitraject van het bedrijf.

Mr. GeorgesGebruikersplatform met aankoopbeheer

Met Mr. Georges brengen we de delicatessezaak of de kaasspecialist naar de supermarkt. We hebben onder andere inspiratie opgedaan bij Eataly in Milaan en bij Whole Foods en Waitrose in Londen. Daar zagen we dat supermarkten meer en meer met shop-in-shop concepten werken om de beleving te verhogen.

Lode Vande Vyvere, oprichter Mr. Georges

Grootschalige ambitie met kleinschalige producten

Een ambachtelijke delicatessenzaak met uitzonderlijke specialiteiten van kleinschalige producenten in de supermarkt: het is een trend die in steden als Londen en Milaan een succes is, maar tot voor kort onontgonnen gebied was in België.

In juni 2018 opende een eerste test van het shop-in-shopconcept Mr. Georges in Delhaize Aalter. Vijf maanden later opende een tweede vestiging in AD Delhaize Heist. Met die gecombineerde ervaring werd het concept geperfectioneerd, en staat er nu een succesformule klaar om een zevental supermarkten per jaar in te richten met de nieuwe beleving.

De logistieke uitdagingen waren evident:

1.

Meer dan 1.000 producten in assortiment
(breder gamma dan een doorsnee traiteurzaak)

2.

Ongeveer 20% seizoensgebonden artikelen
(een steeds wisselend aanbod)

3.

Samenwerking met kleinschalige boeren
(beperkte lage volumes)

4.

Lokale producenten in het gamma
(leveren enkel aan de dichtstbijzijnde filialen)

5.

Elke 2 maanden opening van een nieuw filiaal
(met een groeiende complexiteit per filiaal)

Digitaliseren start nooit digitaal

Hoe pakken we zo’n groot digitalisatieproject concreet aan?  Vooral niet digitaal, maar wel door heel veel fysieke gesprekken met alle betrokken partijen.  Doorheen het complete ontwikkelingsproces zijn er 17 meetings ter plaatse doorgegaan:

  • Met de medewerkers hadden we het over hun huidige manier van werken, wat hun ergerde, en wat ze willen houden in de toekomst
  • Met de toogverantwoordelijken liepen we mee in de winkel, achter de toonbank, in de koelcellen
  • Met de aankoopverantwoordelijken bestudeerden we het bestaande aankoopproces, en keken we waar de bottlenecks zich precies situeerden
  • Met de leveranciers spraken we over mogelijke integraties en over de maximaal haalbare automatisatie

Het resultaat van dit onderzoek leverde een 23 pagina tellend dossier op met 40 wireframes. Als we de inhoud van dit dossier ruw moeten gaan indelen, kunnen we deze rubrieken gaan onderscheiden:

  1. De context (wie is de klant, wat wordt ons precies gevraagd, en wat is het ultieme doel)
  2. Definitie van de toekomstige gebruikers (en de voorgestelde oplossing per gebruiker)
  3. Functionele analyse van het project (alle mogelijke functionaliteiten uitgeschreven per rol)
  4. Technische analyse van het project (alle technische uitdagingen, en ons antwoord hierop)
  5. Aanklikbare wireframes (opgedeeld per rol en goedgekeurd door alle toekomstige gebruikers)
  6. Budget en planning (inclusief onze denkoefening naar de beste oplossing kosten-baten)

De job: een platform voor aankoopbeheer en mobiele bestel-app

>

Als we heel bondig recapituleren wat ons eigenlijke voorstel was na het doorlopen van het complete analysetraject:

1.

Ontwikkeling van een mobiele (tablet) app waarlangs de toogverantwoordelijke van een filiaal periodiek bestellingen kan plaatsen bij de verschillende leveranciers

2.

Ontwikkeling van een (desktop) platform waarlangs de productverantwoordelijke en de logistiek verantwoordelijke van Mr. Georges het aankoopbeheer kunnen bijsturen en opvolgen

3.

Ontwikkeling van een API die instaat voor de interne datacommunicatie bij Mr. Georges, als voor rechtstreekse koppelingen met leveranciers.

⚙️

Gebruikte technologieën in onze oplossing:

  • Monofony voor het platform
  • Angular voor de app
  • REST, OAuth en Swagger voor de API

Bestelplatform voor logistiek- en productverantwoordelijke

Het overkoepelende bestelplatform van Mr. Georges wordt beheerd door twee verschillende rollen:

  1. De productverantwoordelijke, belast met het up-to-date houden van de productcatalogus per filiaal
  2. De logistiek verantwoordelijke, staat in voor het verwerken van de binnengelopen bestellingen per filiaal

 

Onze oplossing:

  • Een Monofony webapplicatie
  • Full control over alles wat te maken heeft met logistiek: producten, bestellingen, filialen, gebruikers, leveranciers, …
  • Rechtstreekse integratie met leveranciers, waardoor bestellingen van de filialen onmiddellijk kunnen geplaatst worden bij de meest geautomatiseerde leveranciers

Mobiele (tablet) app voor toogverantwoordelijken

Aan het hoofd van elk Mr. Georges-filiaal staat een toogverantwoordelijke.  Deze persoon is onder meer verantwoordelijk voor de bevoorrading van dat filiaal: er moeten ten allen tijde genoeg (niet te veel, niet te weinig) vers bereide producten beschikbaar zijn.

Via een tablet-app stellen we de toogverantwoordelijken in staat om periodiek bijbestellingen te plaatsen van alle beschikbare producten.  Dit waren de belangrijkste eisen:

  • Meertaligheid (door de uitrol op nationaal niveau)
  • Offline ondersteuning (er is niet altijd Wi-Fi beschikbaar, bv. in de koelcellen)
  • Toestelonafhankelijk (verschillende soorten tablets tussen de filialen)
  • Laagdrempelig (veel variatie op vlak van digitale kennis tussen gebruikers)
  • Uitbreidbaar (app eenvoudig uitbreidbaar in latere fases)

 

Onze oplossing:

  • Een Angular webapplicatie
  • Lokale caching, om de meer dan 1.200 verschillende producten snel aan te kunnen bieden
  • Integratie van Service Workers, om de applicatie offline beschikbaar te maken
  • Focus op gebruikerservaring en -vriendelijkheid door testen ter plaatse
  • Afdwingen van data integriteit, zodat gebruikers gegarandeerd altijd over de juiste en laatste data beschikken

Eindresultaat in cijfers

10.

In 10 Belgische Delhaize-filialen werd de software reeds succesvol geïmplementeerd.

20.

Een 20-tal leveranciers werden geïntegreerd in de catalogus, zowel grote distributeurs, als kleinschalige lokale producenten.

370.

Zo’n 370 bestellingen worden maandelijks verwerkt.

1250.

1.250 productreferenties zijn beschikbaar in het aanbod, inclusief seizoensgebonden artikelen.

100.

De tijdswinst voor Mr. Georges loopt maandelijks op tot 100’en uren.

Het team van Webdoos had ons van bij de start van het project direct begrepen.

Jan Deplancke
Logistiek Manager Mr. Georges

Klant aan het woord

“Voor Mr. Georges was het belangrijk om snel te kunnen overschakelen naar een digitale manier van werken.

Kort gezegd: de herkenning van wat tot op vandaag met pen en papier gebeurde, in een digitaal kleedje. Intern connectie met team logistiek én team aankoop. Extern gelinkt aan de verschillende leveranciers.

Omdat versheid & kwaliteit bijzonder hoog bovenaan de ladder staat, zijn de bestel- en levermomenten zeer frequent.

De grootste uitdaging was dan ook om de bestaande processen samen met Webdoos te evalueren en af te lijnen op maat van onze interne noden én die van onze medewerkers.

Eens de bestelling verzonden wordt, doet de integratie met de verschillende leverancierssystemen nauwgezet zijn werk en schiet de logistieke molen op gang!

Dit garandeert ultraverse producten, hoge kwaliteit, elke dag opnieuw bij Mr. Georges en net dit had het team van Webdoos van bij de start van het project direct begrepen.”

Jan Deplancke  - Logistiek Manager Mr. Georges

Ook interesse in de automatisatie van uw aankoopbeheer, zoals Mr. Georges? Neem contact op met Webdoos, en daag ons uit!

Neem contact op